محاسبه مقادیر ویژه مسائل استورم- لیوویل با یک روش تاو توسعه یافته

thesis
abstract

روش تاو گاوس-لژاندر را می توان به عنوان یکی از روش های طیفی برای حل عددی معادلات دیفرانسیل معمولی قلمداد نمود. در این روش جواب تقریبی معادله یعنی به صورت یک سری متناهی در نظر گرفته می شود بطوریکه توابع لژاندر می باشند وضرایب لازم است که محاسبه شوند. در معادلات دیفرانسیل معمولی با جواب نوسانی دقت روش تاو گاوس-لژاندر در نقاط انتهایی که نوسانات تابع زیاد است، از بین می رود. ما روش تاو گاوس-لژاندر را برای حل معادلات دیفرانسیل معمولی مرتبه دوم با جواب نوسانی، توسعه می-دهیم. این روش تاو توسعه یافته ترکیبی از روشهای تاو گاوس-لژاندر و آشفتگی ضرایب می باشد. در این روش جواب تقریبی بر پایه ی چندجمله ایهای لژاندر بطور نمایی وزن دار شده در نظر گرفته می شود. در این پایان نامه روش تاو توسعه یافته را برای حل مسائل استورم-لیوویل منظم مرتبه دوم بکار می بریم. با توسعه روش تاو گوس-لژاندر به طور نمایی وزن دار شده، برای معادلات دیفرانسیل معمولی مرتبه چهارم، مقادیر ویژه مسائل استورم-لیوویل منظم مرتبه چهارم به صورت: محاسبه می شود. در انتها نتایج عددی مربوط به روش تاو توسعه یافته برای محاسبه مقادیر ویژه مسائل استورم-لیوویل، با تعدادی از روش های دیگر مقایسه شده است که نتایج عددی ارئه شده بیانگر دقت و کارایی روش تاو توسعه یافته می باشد.

similar resources

کاربرد مسائل استورم-لیوویل در واکنش ارتعاشی سد های خاکی

در این مقاله ما یک مدل ریاضی مناسب  برای واکنش ارتعاشی سدها بدست می آوریم. با بکار گیری مدل پرتو برشی (مدلsb  )، ما یک  فرمول ریاضی را  که یک معادله با مشتق جزئی است ارائه و آن را به یک معادله استورم- لیوویل تبدیل می کنیم.

full text

ریشه ها، مبانی و سیر تکاملی نظریۀ استورم-لیوویل

اولین مقالۀ مشترک استورم و لیوویل در سال ١٨٣٧ ، مقدمه ای بر نظریۀ عام معادلات دیفرانسیل استورم-لیوویل به شمار می آید. نظریه ای که نقشی محوری در بخش عمده ای از آنالیز ریاضی نوین بازی کرده و در طول سال های متوالی در تجزیه و تحلیل بسیاری از مسائل مربوط به ریاضیاتِ فیزیک و دیگر شاخه های علم به کار گرفته شده است. در این نوشتار، تاریخچه ای از نظریۀ استورم-لیوویل و سرچشمه های پیدایش آن را بیان می کنیم ...

full text

تعیین فرم مجانبی نقاط گره ای برای معادله استورم لیوویل با یک نقطه برگردان

در این مقاله نمایش مجانبی توابع ویژه متناظر با مقادیر ویژه بررسی می شود. بعلاوه صفر های توابع ویژه را بدست می آوریم.

full text

My Resources

Save resource for easier access later

Save to my library Already added to my library

{@ msg_add @}


document type: thesis

وزارت علوم، تحقیقات و فناوری - دانشگاه تربیت مدرس - دانشکده علوم ریاضی

Hosted on Doprax cloud platform doprax.com

copyright © 2015-2023